Od wieków trasa Warszawa-Kraków by?a bardzo ucz?szczanym i wa?nym traktem komunikacyjnym. Jej znaczenie gospodarcze i militarne dawno dostrzegli juz nasi przodkowie, dbaj?c o jej w?a?ciwy stan techniczny i bezpiecze?stwo.
Przebieg trasy przez powiat skar?yski od strony Warszawy rozpoczyna si? poprzez strome wzniesienia i tereny lesisto-bagniste. Do miejscowo?ci ??czna droga “zdobywa na wprost" szczyty wszystkich napotykanych górek (min. Góra Pogorzelska, Góra Baranowska), ale ju? za wsi? ??czna trasa biegnie bokiem wzniesie?. Usytuowanie drogi we wsi Gózd na zboczu góry spowodowane by?o prawdopodobnie du?? wysoko?ci? wzniesienia, którego pokonanie mog?oby by? do?? trudne, a nawet i niebezpieczne dla wozów ci?gni?tych przez konie. Taki przebieg drogi niós? jednak pewne trudno?ci, z których ówcze?ni drogowcy zdawali sobie spraw?, a mianowicie:
- podkopanie zbocza lub utworzenie nasypu wi?za?o si? z konieczno?ci? zabezpieczenia przep?ywu wody opadowej;
- maksymalnie nale?a?o zniwelowa? wszelkie niedogodno?ci w przemieszczaniu si? miejscowej ludno?ci na drug? stron? trasy;
Budowniczy wybrali jako bardziej bezpieczne rozwi?zanie utworzenie nasypu na zboczu wzgórza. Problem przemieszczania pomi?dzy dwoma stronami drogi (gdzie nasyp z jednej strony posiada? tylko ma?y rów melioracyjny, a z drugiej do 4 m ostro pochylon? skarp?) rozwi?zano poprzez utworzenie podziemnych prze?azów. Pod drog? co jaki? czas umieszczano kamienne tunele pozwalaj?ce zarówno na przep?yw wody w dó? wzgórza jak i przechodzenie ludzi i zwierz?t gospodarskich. O solidno?ci prze?azów ?wiadczy fakt, ?e wykonane z bloków piaskowca do dzi? istniej? i nie zna? na nich ?ladów zniszczenia.
Prawa autorskie © Skar?yski Wortal Turystyczny Wszystkie prawa zastrzeżone.